E-Commerce: Być albo
nie być? – oto jest pytanie
Ewolucja klienta i rewolucja w handlu! Dlaczego
sprzedawca w dużym sklepie AGD prowadzi Cię do swojego komputera?
Rozwój Internetu wymusił na branży handlowej nieodwracalne
zmiany. Tymczasem rozwój technologii mobilnych i urządzeń przenośnych niesie ze
sobą kolejną rewolucję w sprzedaży – tzw. rewolucję mobilną. Wszystko
wskazuje na to, że handel mobilny
„m-commerce” stanie się najpopularniejszą formą sprzedaży detalicznej. Zdaniem ekspertów z czasem prawie 90 proc. całego ruchu w globalnej sieci będzie pochodziło z urządzeń przenośnych. Czy to brzmi znajomo, że w czasie wizyty w sklepie sprawdzamy na miejscu ceny u konkurencji oraz opinie innych użytkowników w swoim telefonie?
„m-commerce” stanie się najpopularniejszą formą sprzedaży detalicznej. Zdaniem ekspertów z czasem prawie 90 proc. całego ruchu w globalnej sieci będzie pochodziło z urządzeń przenośnych. Czy to brzmi znajomo, że w czasie wizyty w sklepie sprawdzamy na miejscu ceny u konkurencji oraz opinie innych użytkowników w swoim telefonie?
Z danych raportu Centre for Retail
Research zrealizowanego dla europejskiej porównywarki cen Kelkoo wynika, że w 2011
roku Europejczycy wydali na zakupy w sieci łącznie 824,14 mld PLN, z czego 18,54
mld PLN stanowią wydatki Polaków. Spośród wszystkich europejskich krajów Polska
wyróżniła się najwyższym wzrostem wartości rynku e-commerce, który w okresie
2010-2011 osiągnął 33,5 proc. Z raportu wynika, że statystyczny Polak w ubiegłym roku kupił w sklepach internetowych 15 produktów
i wydał na nie 1882,38 PLN. Liczby mówią same za siebie – przed
wielokanałowością w rozwoju sprzedaży nie ma odwrotu – tym bardziej, że
włączenie kanałów elektronicznych w proces sprzedaży zwiększa lojalność klientów
nawet o 70 proc.
Każdy przedsiębiorca
ma już świadomość, że obecność w Internecie to wymóg i standard, ale nie
każdy wie, jak wykorzystać szanse i zmierzyć się z zagrożeniami nowej sytuacji.
Współczesny klient korzysta z wielu form kontaktu z firmą, jej marką i ofertą.
Szczególnie urządzenia mobilne stale zmieniają oczekiwania klientów i tworzą
nowe trendy w sposobie podejmowania decyzji zakupowych. Wymagania stale rosną,
a niedociągnięcia w jednym z kanałów komunikacji przekładają się na ocenę
całej firmy. Dostosowanie się do tej nowej rzeczywistości wymaga całościowych
zmian, począwszy od reorganizacji procesów sprzedaży i obsługi klienta, przez
dostosowanie marketingu i rozwiązań IT, aż po zmiany w kulturze organizacyjnej
firmy – mówi Arkadiusz Hajduk – wiceprezes ds.
Corporate Learning Polska ICAN Institute, odpowiedzialny za konferencję
nt. strategii sprzedaży wielokanałowej.
Badanie przeprowadzone w I kwartale
2011r. przez Forrester Consulting na zlecenie Demandware wykazuje, że aż 72
proc. klientów oczekuje od firmy wysokiej jakości strony internetowej dostępnej
także przez telefon komórkowy, a 31 proc. klientów oczekuje także wersji
dostosowanej do tabletów. Zdaniem Gerda Leonharda, eksperta w zakresie
innowacyjnych rozwiązań w Internecie – który będzie gościem specjalnym
konferencji „Wyzwanie: e-commerce” organizowanej przez ICAN Institute 16 marca
2012 w Warszawie – rosnąca popularność tabletów oraz systematycznie spadające
ceny smartfonów spowodują, że w ciągu najbliższych 3-5 lat m-commerce zespoli
się w zupełności z e-commerce. W tym obszarze znaczenie tradycyjnych
komputerów, które kojarzą się głównie z pracą, będzie systematycznie spadać.
Wzrośnie natomiast rola tabletów, które wykorzystywane są raczej do zabawy i
utrzymywania kontaktów społecznościowych.
Kilka tygodni temu kupowałem nową pralkę – wspomina
A. Hajduk. W czasie wizyty w sklepie
ogromnej sieci AGD, po wybraniu interesującego mnie modelu – sprzedawca, kiedy
zauważył, że przeglądam coś w swoim telefonie zrobił całkowicie dla mnie nową
rzecz. Złapał mnie dosłownie za rękaw, zaprowadził do swojego komputera,
otworzył znany serwis aukcyjny i pokazał, że ten model jest u nich tylko ok. 30
złotych droższy…. Wie Pan trzeba jakoś utrzymać ten cały sklep, magazyn, itd.
Kupiłem u nich, czy nie kupiłem? – oto jest pytanie.
Już teraz zapraszam do pobrania
raportu specjalnego Harvard Business
Review Polska: „E-commerce: Jak skutecznie sprzedawać”:
Brak komentarzy:
Publikowanie komentarza